I Mediacje i negocjacje (więcej...)



Myślenie strategiczne zakłada, że optimum sukcesu osiągamy realizując założone cele bez walki

„Są drogi, którymi nie należy podążać, armie, których nie należy atakować, fortece, których nie należy oblegać, terytoria, o które nie należy walczyć, zarządzenia, których nie należy wykonywać. Przeto winno się atakować bez szukania chwały, wycofywać bez unikania niesławy, jedynie chronić ludzi z korzyścią także dla władcy, pełniąc w ten sposób zaszczytną służbę dla kraju.” (Sun Tzu)

Czym w zasadzie różnią się mediacje od negocjacji?

W sytuacji negocjacyjnej, strony konfliktu ustawiają się na pozycjach wyjściowych wyznaczających granice, definiowane ich sprzecznymi interesami. Każda ze stron dostrzega warunkowaną konkretnymi powodami korzyść własną w poświęcaniu czasu lub środków, na prowadzenie dialogu z przeciwnikiem. Negocjacyjna porażka jednej ze stron nie musi oznaczać eskalacji konfliktu, gdyż obie strony mogą dopuszczać zachowanie status quo. Celem stratega negocjacyjnego jest zwyciężyć lub pozostać niepokonanym.

Negocjacje to proces w jaki angażujemy się, kiedy chcemy od drugiego człowieka coś uzyskać. To coś to nasza niespełniona potrzeba. Jakie cechy osobowości powodują, że jednym z nas udaje się wynegocjować tak dużo a innym tak niewiele? Pierwsza rzecz, to pułap na jakim porusza się negocjator. Sun Tsu w "Sztuce wojny" pisze: „Zwycięża ten, kto potrafi dowodzić zarówno dużymi siłami, jak i małymi!”. Jeśli potrafisz zarządzać tylko małymi siłami nie siadaj do stołu negocjacyjnego z kimś, kto zarządza siłami dużymi.

W sytuacji mediacyjnej skonfliktowane strony z uwagi na nieskuteczność wcześniejszych negocjacji, brak woli lub możności ich przeprowadzenia, stają w obliczu nieuchronnej eskalacji konfliktu, gdyż na tym etapie wykluczona jest możliwość zachowania status quo. Obie strony mogą zarazem dostrzegać zagrożenia wynikające z eskalacji konfliktu, co stanowi sytuację korzystną z pozycji mediatora. O ile jednak, co najmniej jedna strona w momencie, w którym strona druga ujawnia wolę podjęcia mediacji, nie dostrzega korzyści własnej w poświęcaniu czasu i środków na jej prowadzenie – mediator rozpoczyna działanie od przygotowania strategii mediacji ewaluatywnej.

„Mediacje ewaluatywne polegają na tym, że „wysłuchujący mediator" wskazuje potem stronom najlepsze warianty postąpienia w konflikcie - wskazuje najlepsze w jego rozumieniu rozwiązania, które przysłużą się do trwałego porozumienia. Tego natomiast nie czynią zawodowi mediatorzy stosujący procedury tzw. „mediacji klasycznych"… „Zawodowy mediator” stosujący metodę mediacji klasycznej, będący osobą nieznaną żadnej ze stron konfliktu (wszak to pryncypialna zasada!) - gwarantuje nieinwazyjność postępowania, tzn. nie doradza, nie konsultuje i nie wskazuje żadnych rozwiązań. A co robi? - uczy strony konstruktywnej komunikacji, buduje zaufanie - no i wreszcie daje otuchę w sporze i nadzieje”. (Mediacje klasyczne /facylitatywne/ i inne metody mediacyjne, Jerzy Śliwa Dyrektor Krajowego Centrum Mediacji).

Celem naszej strategii mediacyjnej jest zawsze powstrzymanie eskalacji konfliktu, poprzez wypracowanie płaszczyzny do negocjacji pośrednich (klasycznych). O ile nie jest możliwe przywrócenie naruszonego status quo, nie świadczy to jeszcze o nieskuteczności mediacji. Naruszenie status quo jednej organizacji nie musi oznaczać jej porażki, o ile może uchronić ją od strategicznej klęski. Zniszczenie przeciwnika nie musi oznaczać zwycięstwa drugiej organizacji, o ile jego koszt będzie zarzewiem przyszłej porażki na innym polu biznesowej gry.

Cele stratega mediacyjnego w trakcie fazy realizacji negocjacji pośrednich, pozostają takie same, jak cele stratega negocjacyjnego – zwyciężyć lub pozostać niepokonanym. Jednak należy uwzględnić, że w przypadku mediacji powodzenie opracowanej strategii kompromisu, zależy wyłącznie od wszystkich stron konfliktu.



II Szkolenia i doradztwo (więcej...)



„Który władca słusznie wytycza drogę? Który dowódca wykazuje większe zdolności? W którym wojsku lepiej wykorzystuje się stan nieba i ziemi? Gdzie staranniej przestrzega się zasad i rozkazów? Które wojsko mocniejsze? Dzięki lepszemu wyszkoleniu i uzbrojeniu żołnierzy i dowódców? W którym rzetelniej i bezstronniej rozdziela się nagrody i kary? Według tego mogę przepowiedzieć, która ze stron odniesie zwycięstwo, a która poniesie klęskę.” (Sun Tzu)

Zakres ofertowy obejmuje szerszą gamę usług, które wg rozbudowanej profesjonalnej typologii branżowej, są definiowane, jako: mentoring, coaching, doradztwo, konsulting, nauczanie, szkolenie, „on the job training” itp. Celem zapewnienia transparentności niniejszej oferty, nie będziemy zgłębiać jej teoretycznych niuansów klasyfikacyjnych i zastąpimy je metodyką czytelną z punktu widzenia praktyki. Redukujemy zatem różnicowanie pojęć do zakresu podstawowego, czytelnego dla każdego typu organizacji: szkolenie i doradztwo

Racjonalne jest prowadzenie szkolenia w „czasie pokoju”. Doradzamy na etapie opracowywania planu rozwiązania konfliktu lub w czasie jego trwania.

Mamy pełną świadomość, że istnieje od tej zasady wiele wyjątków (np. metoda „on the job training”), jednak w filozofii szkolenia i doradztwa propagowanej przez NPU Consulting stawiamy przede wszystkim na efektywność, a nie na „klasyfikacyjny puryzm”. „Mądry władca” zakładając nieuchronność konfliktu (sfera aktywności biznesowej z definicji jest determinowana poprzez permanentny konflikt), zawsze powinien uwzględniać konieczność dysponowania dobrze wyszkolonym wojskiem.

Szkolenie wykorzystuje podstawowe zasady analizy, umożliwiające zdefiniowanie danego problemu celem jego zrozumienia. Ze zleceniodawcą uzgadniamy tryb rozpatrzenia określonego aspektu, podajemy kryteria rozstrzygnięcia i gromadzimy dane pozwalające na samodzielne wyciąganie wniosków. Szkolenie traktujemy, jako interakcję pomiędzy doświadczeniem szkolącego, wiedzą teoretyczną i wypracowanymi schematami działania, a samoświadomością ucznia.

Doradztwo najczęściej jest ukierunkowane na przełamanie określonego impasu w przyjętej przez zleceniodawcę strategii działania (będącej na etapie planowania lub będącej już w trakcie bieżącej realizacji). Dużo efektywniejsze wydaje się jednak korzystanie z usług doradczych, już na etapie opracowywania strategii biznesowej. Istnieje wówczas szansa na zredukowanie możliwych błędów i uniknięcie nieprzewidywanych strat.

Lider grupy jest doświadczonym oficerem, przeszkolonym w zakresie planowania i realizacji działań o wyższym stopniu złożoności operacyjnej. W oferowanym szkoleniu i doradztwie bazujemy na doświadczeniu i praktyce, która w swojej interdyscyplinarnej metodyce działania uwzględnia, co najmniej kilka specjalizacji stricte biznesowych, z których można wyszczególnić m.in.:

  • - doradztwo w zakresie metod analizy problemów organizacji, technik kreatywnego myślenia oraz technik rozwiązywania problemów,
  • - doradztwo w zakresie budowania managerskich zespołów zadaniowych i logistyki ich działania,
  • - doradztwo w zakresie planowania strategicznego i realizacji strategii negocjacyjnych, prowadzenia mediacji, planowania strategicznego i realizacji projektów interdyscyplinarnych (w tym zakładających interakcje międzykulturowe).



III Planowanie i realizacja (więcej...)



„Zwyciężyć w bitwie i osiągnąć swój cel, a później osiągnięcia tego nie wykorzystać, to dopiero klęska. Jej nazwa brzmi: marnotrawstwo przez opieszałość. Toteż mówi się: rozumy władca przewidująco rozważa sytuację, zanim rozpocznie wojnę, a dobry wódz tę sytuację w pełni wykorzystuje. Jeśli państwo nie odniesie korzyści, nie ruszaj do walki. Jeżeli nie jesteś pewien zwycięstwa, nie wyprowadzaj wojska. Jeśli nie jesteś zagrożony, nie wszczynaj bitwy. Dlatego światły władca jest ostrożny, jeśli chodzi o wojnę, a dobry wódz nie działa pochopnie. Tak się zachowuje byt państwa i całość wojsk.” (Sun Tzu).

Planowanie strategiczne powinno być integralną częścią zarządzania organizacją, w związku z czym musi uwzględniać ograniczenia stawiane przez uwarunkowania, takie jak: sprzeczne interesy grup wpływających na funkcjonowanie organizacji, bariery finansowe i ograniczenia zasobów, niedostatek informacji, potencjał strategiczny, braki kompetencyjne, możliwość zachowania logistycznej kontroli nad wdrażaną strategią, przewidywane zmiany w uwarunkowaniach zewnętrznych oraz działania konkurencji.

Planowanie taktyczne zawsze podporządkowane jest określonej wizji determinującej cel strategiczny. W planowaniu taktyki realizacji poszczególnych zadań, szczególną uwagę zwracamy na: optymalizację wykorzystania sił i środków, elastyczną formę działania oraz założenie osiągnięcia przez „zespół zadaniowy” możliwie wysokich efektów. Efektywność jest bezpośrednio skorelowana z czasem, jaki zakładamy na osiągnięcie zamierzonego celu. Dobrze zaplanowana taktyka umożliwia szybsze osiągnięcie celu strategicznego.

Realizacji określonych projektów podejmujemy się w oparciu o zespół zadaniowy formowany dla konkretnych potrzeb w kanonie metodyki „team workingu” lub w oparciu o działanie indywidualne wyselekcjonowanych specjalistów/”operatorów” i ekspertów/konsultantów. W praktyce przekłada się to na zapewnienie maksymalnego profesjonalizmu w realizowanym działaniu, przy jednoczesnej redukcji jego kosztów.

Każde zlecenie realizacyjne poprzedzone jest indywidualną analizą operacyjną, określającą poziom bezpieczeństwa możliwie skutecznego działania oraz optymalizującą konieczne do zastosowania siły i środki.



IV Szkolenia tematyczne i programy szkoleniowe (więcej...)





V Outsourcing i zarządzanie kryzysowe w obszarach oddziaływania HR i PR (więcej...)